Köp- och leveransvillkor:

 

Allmäna informationsdelar:

Fri frakt

På alla beställningar över 3000 kronor lämnar vi fri frakt över hela Sverige.

Beställningen levereras fram till tomtgräns eller så nära transporten kommer.

Om inte beställningen är över 3000kr uppges det hur mycket frakten blir samtidigt som du lägger din vara i varukorgen.

Små paket levereras i regel till ombud.

 

Sortiment

Berno Möbler är en fysisk möbelbutik på ungefär 1500kvm så för oss är det omöjligt att ha alla produkter som vi har i webshopen i vår fysiska butik.

Alla produkter är därför benämnda med:

Visas i butik: Ja eller nej.

Är svaret nej där så finns produkten endast i vår webshop och inte i vår fysiska butik.

Ibland kan det också vara så att vi har en produkt i samma serie men i annat utförande, det står i så fall också under produktbeskrivningen.

Vårt mål är alltid att ha prisvärda kvalitativa produkter.

Om ni undrar om vårt sortiment så kan ni antingen ringa 0322-620103 eller skicka ett mail till info@bernomobler.se.

 

Tryckfel och färgåtergivning på bilder

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel när det gäller priser och fakta om möblerna i alla kommunikation från Berno Möbler. Detta innebär att vi förbehåller oss rätten till att justera tex mått eller prisuppgifter om det har blivit tryckfel.

Vi på Berno Möbler kan aldrig garantera att färgåtergivningen på bilder av tygprover och möbler kan återge verkligheten exakt. Dels för att färger påverkas av bildskärmsinställningar och kan skilja sig från skärm till skärm och då inte kan garantera att de blir korrekta.

 

Produkter:

Varor i lager

De produkter vi har i lager i butiken skickar vi så snabbt vi kan från oss. Varan kan sen ta olika lång tid att komma till dig beroende på vart du bor i landet.

För er som har möjlighet är det klart bäst att hämta era produkter i vår butik på Stockholmsvägen 24 i Vårgårda.

Berno Möbler är en fysisk möbelbutik på ungefär 1500kvm så för oss är det omöjligt att ha alla produkter som vi har i webshopen i vår fysiska butik.

Alla produkter är därför benämnda med:

Visas i butik: Ja eller nej.

Är svaret nej där så finns produkten endast i vår webshop och inte i vår fysiska butik.

Ibland kan det också vara så att vi har en produkt i samma serie men i annat utförande, det står i så fall också under produktbeskrivningen.

Vårt mål är alltid att ha prisvärda kvalitativa produkter.

Om ni undrar om vårt sortiment så kan ni antingen ringa 0322-620103 eller skicka ett mail till info@bernomobler.se.

 

Monteringsinformation

De flesta stoppmöbler kommer färdigmonterade som soffor, fåtöljer och sängar. Det enda du behöver göra som kund är oftast en lättare montering som att skruva på benen. De transporteras så för att undvika så mycket transportskador som möjligt. 

På planmöbler krävs det i regel en större montering på tex matstolar, soffbord och mediabänkar. Vi har försökt så ofta det går att markera på dessa produkter att de levereras omonterade under produktbeskrivningen.

 

Tryckfel och färgåtergivning på bilder

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel när det gäller priser och fakta om möblerna i alla kommunikation från Berno Möbler. Detta innebär att vi förbehåller oss rätten till att justera tex mått eller prisuppgifter om det har blivit tryckfel.

Vi på Berno Möbler kan aldrig garantera att färgåtergivningen på bilder av tygprover och möbler kan återge verkligheten exakt. Dels för att färger påverkas av bildskärmsinställningar och kan skilja sig från skärm till skärm och då inte kan garantera att de blir korrekta.

 

Tyg- och träprover

Om det skulle vara så att ni känner er osäkra på någon tygfärg, tygkvalité, träslag eller träfärg så kan ni kontakta oss. Skicka då ett mail vad det gäller för något så ska vi se om vi kan ordna ett prov på det ni behöver. Det kanske inte alltid är säkert att leverantören erbjuder oss prover men skicka era önskemål så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa er.

 

Beställning:

Betalningsalternativ

På webshopen går det att betala med de vanligaste bankkorten i samband med beställnigen eller på faktura via Klarna.

I vår fysiska butik kan du välja att betala med de vanligaste bankkorten, kontant, via bankgiro 894-9034 (inget OCR-nummer utan du anger ditt efternamn istället) eller söka avbetalning via Resurs Bank via mobilt bankID på lite olika alternativ.

 

Orderbekräftelse

När du har gjort dina val i vår webshop kommer ett orderbekräftelse automatiskt skickas ut till den mailadress du har angivit som en bekräftelse på att din order är slutförd. Om det skulle vara så att du inte hittar ett orderbekräftelse i din mailkorg en tid efter du har lagt din order i vår webshop så kan det hända att orderbekräftelsen har lagt sig i din skräppostmapp. På orderbekräftelsen kommer du få ett ordernummer som du använder om det är något du undrar över.

 

Problem

Om det skulle uppstå några problem när du försöker lägga en order eller med den ordern du har fått en orderbekräftelse på använder du dig av ordernumret som du får på din orderbekräftelse och kontaktar oss. Då kontaktar du oss på info@bernomobler.se, i mailet anger du ordernr, namn och telefonnummer.

 

Ändring av order och kvitto

Om det skulle vara så att du har önskemål om att göra en ändring på din lagda order kontaktar du oss snarast. Då ska vi försöka hjälpa dig med att göra de ändringar du har önskemål på. Men är det så att produkten du har beställt har börjat tillverkas eller har påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en lagd beställning. I dessa fall så använder du din orderbekräftelse som du har fått på mail och ditt ordernummer som kvitto.

 

Betalning:

Klarna faktura

Vi på Berno Möbler har valt att jobba med Klarna som betalningslösning.

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.

Här kan ni läsa mer om Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/

 

Kortbetalning

Vi på Berno Möbler har valt att jobba med Klarna som betalningslösning.

Vid kortbetalning kan du betala med antingen VISA eller Mastercard. När du använder kort som betalsätt kommer du behöva att ange kortnummer på ditt kort, kortets giltighetstid och CVC nummer som är på baksidan utav ditt kort. Ingen avgift tillkommer vid betalning med kort.

 

Klarna Konto

Vi på Berno Möbler har valt att jobba med Klarna som betalningslösning.

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

Här kan ni läsa mer om Klarnas villkor https://www.klarna.com/se/villkor/

 

Leverans:

Fraktkostnad

På alla beställningar över 3000 kronor lämnar vi fri frakt över hela Sverige.

Beställningen levereras fram till tomtgräns eller så nära transporten kommer.

Om inte beställningen är över 3000kr uppges det hur mycket frakten blir samtidigt som du lägger din vara i varukorgen.

Fraktkostnaderna baseras på hur mycket produkten väger och hur stort paketet är.

Små paket levereras i regel till ombud.

Vi jobbar med 3 olika fraktalternativ: hämtning i vår butik i Vårgårda, leverans till DHL servicepoint (ett ombud) och hemleverans till din tomtgräns med DHL.

Om du har möjlighet som kund är avhämtning i vår butik i Vårgårda det klart smidigaste och det dessutom billigaste alternativet.

 

Leveranstid

Leveranstiden anges på respektive produkts sida. Alla leveranstider är ungefärliga och avser tiden från det att vi mottagit och registrerat din order tills dess att försändelsen skickas från vårt lager.

Beställningsvaror har i normala fall leveranstid 4-8 veckor (beroende på produkt) från fabrik men leveranstiden varierar beroende på vad det är för möbel och varifrån den skickas. Mer exakt leveransinformation får ni till den mailadress som användes vid beställning så fort vi har fått den informationen. Det kan dröja några dagar eller en vecka då våra leverantörer är olika snabba på att skicka ut sina orderbekräftelser till oss.

De produkter vi har i lager i butiken skickar vi givetvis så snabbt vi kan från oss. Leveranstiden varierar beroende på var i landet du bor någonstans.

Om du beställer fler produkter men med olika leveranstider skickas varorna vid ett och samma tillfälle.

Om det skulle visa sig att en produkt är slutsåld hos vår leverantör kan det hända att leveranstiden inte stämmer överens med det som står under produkten. 

 

Leverans av produkter

Leveransen utav dina produkter kommer att ske på det fraktsätt du valde när du slutförde din order.

Antingen hämtar du produkterna själv i vår butik i Vårgårda, hämtar dem på DHL servicepoint (se ditt närmaste ombud här https://www.dhlpaket.se/sv/privatkund/hamta-paket/hitta-dhl-ombud.html) eller att du får hemleverans till din tomtgräns med DHL eller så nära transporten kan komma.

DHL:s leveranser sker i regel på vardagar mellan klockan 8:00-17:00, lokala avvikelser kan förekomma och vill du ha mer information vad som gäller för dig och din ort kan du kontaka DHL på 0771-345 345.

Vid större försändelser som inte är möjliga att skicka till ombud kontaktas du som kund vi sms eller på telefon minst en dag före leverans. Om den tiden/dagen inte funkar som DHL föreslår för dig kan du byta tid i samråd med DHL. 

De mindre beställningar levereras till ett DHL-ombud. När paketet har anlänt till din DHL servicepoint aviseras du via SMS med aviserings information och paketet går att hämta på ert ombuds öppettider.

 

Att tänka på vid leverans

Det finns några saker som är viktiga att tänka på när du får din leverans utav DHL:

  • Se till så att framkomligheten till din tomtgräns är fri, tex vid vintertid att det är snöskottat så det inte blir några problem för transporten och dess personal att komma fram. Det gör det också enklare för dig som kund att få det som ska levereras så nära din dörr som möjligt.
  • Leveranspersonalen hjälper inte till med uppbärning eller inbärning utav din beställning hur gärna du än vill det, se till så att du har bärhjälp på plats vid leverans om du vill ha dina beställningar på plats inne i din bostad.

 

Leveransförseningar

Om det skulle vara så att det blir leveransförseningar på din beställning och leveranstiden förändras mot vad du har fått i information tidigare från oss meddelar vi dig så fort som det bara är möjligt att göra det. Våra leverantörer jobbar på olika sätt när det gäller förseningar. Men vi måste få reda på det från vår leverantör först och främst så vi vår tur kan meddela dig som kund.

 

Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund när det gäller leveransförseningar då vi i de flesta fall inte kan påverka vare sig leverantörsförseningar eller att våra leverans sammarbetspartners ställer till det för sig.

 

Ändring av leveransadress, outhämtat paket och ej mottagen order

Om det skulle vara så att du vill ändra leveransadress på din beställning måste din beställning vara betald innan du får göra detta. Detta är för att det ska uppstå så lite problem för oss som möjligt med falska beställningar och bedrägerier.

Men är det så att produkten du har beställt har påbörjat sin transport till oss så går det tyvärr inte att ändra en leveransadress. 

Hemleverans med DHL - Skulle du som kund missa avtalad tid, har angivit fel leveransadress eller vägrar ta emot din order så debiteras du den faktiska fraktkostnaden för returen/omleveransen och en administrativ avgift på 300kr.

Hämtning av paket på DHL-ombud - Skulle du som kund inte hämta ut ditt paket eller har angivit felaktiga leveransuppgifter så debiteras du den faktiska fraktkostnanden för returen och en administrativ avgift på 300kr.

 

Retur:

Returrätt/ångerrätt

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt svensk lagstiftning samt distans- och hemförsäljningslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder, via telefon eller internet, har möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar från det att du mottagit produkten. Du behöver också skicka tillbaka varan till oss inom 14 dagar från den dagen du har mottagit varan och meddelat oss att du ångrat dig. När du returnerar varan ska den vara i dess orginal emballage och i orginalskick.

Ångerrätten gäller inte företagskunder och inte heller varor köpta i vår fysiska butik.

Ångerrätten gäller inte specialtillverkade varor och sängtillbehör. När det gäller specialtillverkade varor eller varor som fått en en tydlig personlig prägel gäller särkilda regler som kan göra att ångerrätten inte gäller. Ångerrätten gäller inte för uppackade sängtillbehör såsom kuddar, täcken, bäddmadrasskydd eller liknande produkter i den kategorin. Om produkten har börjat tillverkas gäller heller inte ångerrätten.

Skulle det vara så att du inte kan returnera din beställning i orginalskick förbihåller vi oss rätten till att göra ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen som uppstått i samband med din hantering utav din produkt. Om detta skulle ske så ber vi dig kontakta oss på info@bernomobler.se med utförliga bilder på va det är som har hänt på din produkt, även produktstämpel (finns ofta under möblerna) och även ditt ordernummer på din order.

 

Så funkar returen

Som kund ansvarar du för att varan är i orginalskick och att den är såpass väl emballerad så att den inte kan skadas, bli smutsig eller på något vis skulle kunna påverka dess orginalskick. Varan får heller inte ha varit monterad eller använd. Returfrakten utav din beställning står du somm kund för själv. Det spelar ingen roll vilket transportbolag du anväder för att skicka tillbaka den till oss. Du kan också komma till vår fysiska butik i Vårgårda och lämna din retur.

TIPS! Va försiktig med orginalemballaget när du packar upp dina varor för det underlättar för dig om du av någon anledning skulle vilja returnera din beställning. 

När du har postat din retur meddelar du oss så fort som möjligt, gärna med sändningsnummer hos ditt transportbolag, via mail till oss.

Glöm heller inte att gå in på Klarna appen och tryck i "Rapportera retur", när du gjort det pausas din faktura tills dess att vi har hanterat din retur.

 

Returer skickas till:

Berno Möbler AB

Stockholmsvägen 24

44732 Vårgårda

Telefonnummer: 0322-620103

 

Notera också att vi inte har någon möjlighet att hämta försändelser som skickas till ombud.

Kommer varan bort eller blir skadad när du returnerar varan så är det du som är betalningsskyldig.

Efter vi har hanterat din retur så får du tillbaka din köpesumma. Detta tar högst 30 dagar.

 

Reklamationer

Du som kund har ansvar för att kontrollera din vara/varor när du tar emot din leverans för att kontrollera denna är riktig och felfri. Kontrollera att varan stämmer, att den inte är skadad.

Om det skulle vara så att det saknas något i din beställning tex en del till något, kontakta oss på info@bernomobler.se.

Om något skulle vara fel på er produkt som ni har fått hem är du som kund ansvarig för att kontakta vår kundtjänst via e-post info@bernomobler.se, telefon 0322-620103. När du anmäler en reklamation ska du ange följande:

  • Ordernummer på ditt köp.
  • En tillräckligt utförlig beskrivning för hur och när felet upptäcktes.
  • En översiktsbild på produkten.
  • Specifika bilder på felet eller skadan.
  • Bild på leverantörens ettikett.
  • Bild på antingen ett tilverkningsnummer eller en produktstämpel som sitter någonstans på möbeln, oftast på undersidan av tex bordsskivor. Kan också sitta på baksidan av en del möbler. Detta gäller främst på planmöbler och är inte så vanligt på stoppmöbler.

Var noga med att ange dessa punkter ovan, då kommer reklamationsärendet gå både smidigare förr oss och snabbare för dig. Anges inte punkterna ovan kommer vi vara tvugna att komplettera reklamationen med dessa punkter för att kunna starta ett ärende. Får vi en komplett punktlista kontaktar vi dig så fort vi har hunnit kolla på ditt ärende.

Är det en godkänd reklamation står vi för retur/bytes frakten om du har fått varan hemlevererad med DHL. Har du hämtat din beställning i vår fysiska butik är det ditt ansvar som kund att komma tillbaka till butiken och lämna in din beställning. 

Några punkter att tänka på innan du anmäler en reklamation:

  • Vanligt slitage eller att du inte har tagit hand om din möbel på ett ordentligt sätt räknas inte som giltig reklamation tex som sprickor i massiva trämöbler pga bristande inoljning eller säckiga soffdynor pga för dålig uppuffning.
  • Trä är ett levande material som kan ha skiftningar i både färg och struktur så det är helt normalt.
  • Tyg och träprover kan skilja sig nyansmässigt jämfört med bilder, se vårt avsnitt ovan om "Tryckfel och färåtergivning på bilder".

Privatkonsumenter har tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Produkterna vi säljer är inte lämpade för att användas i en offentlig eller kommersiell miljö (söker ni möbler som är lämpade för dessa miljöer, hör av er till oss på info@bernomobler.se).

 

Transportskador

 Reklamationen för transportskador skall anmälas snarast. Vi hävdar att är det en transporskada så ser man det direkt när man får sin leverans utav transportbolaget.

Dröjer det för länge innan du anmäler din transportskada så kommer vi avvisa den då vi anser att man oftast ser den direkt när man får sin beställning levererad. Därför är det oerhört viktigt att du synar och går över dina paket med emballage som du får utav transporten.

Upptäcker du någonting så är det extremt nogrannt att du antingen noterar detta på fraktsedeln eller på minidatorn som chauffören ofast använder sig utav. Dessutom måste du spara allt emballage till din beställning för att eventuellt detta ska fotas och användas i ditt skadeärende. 

TIPS! Ofast är det hörnen som är känsliga på de större paketen då de oftast skjuvs fram- och tillbaka på lastbilarna.

Om du upptäcker en transportskada på en beställning ni har fått hem är du som kund ansvarig för att kontakta vår kundtjänst via e-post info@bernomobler.se, telefon 0322-620103. När du anmäler en transportskada ska du ange följande:

  • Ordernummer på ditt köp.
  • En tillräckligt utförlig beskrivning för hur och när felet upptäcktes.
  • En översiktsbild på produkten (på denna punkt kan det va aktuellt med en bild även i emballage)
  • Specifika bilder på felet eller skadan.
  • Bild på leverantörens ettikett.
  • Bild på antingen ett tilverkningsnummer eller en produktstämpel som sitter någonstans på möbeln, oftast på undersidan av tex bordsskivor. Kan också sitta på baksidan av en del möbler. Detta gäller främst på planmöbler och är inte så vanligt på stoppmöbler.
  • Bild på emballaget där transportskadan har uppkommit.

Var noga med att ange dessa punkter ovan, då kommer ditt skadeärende gå både smidigare förr oss och snabbare för dig. Anges inte punkterna ovan kommer vi vara tvugna att komplettera ditt ärende med dessa punkter för att kunna starta ett ärende. Får vi en komplett punktlista kontaktar vi dig så fort vi har hunnit kolla på ditt ärende. 

 

Personuppgifter

Vi följer personuppgiftslagen (PUL) och hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande bestämmelser efter den.

Ditt telefonummer du anger vid beställning kan komma att användas för tex sms-utskick eller att vi undrar någonting och behöver komma i direktkontakt med dig.

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen